اینفوگرافیک چیست؟ کاربردها و انواع آن
شما هم میخواهید برای سایت خود اینفوگرافی طراحی کنید؟ اینفوگرافیک کاربردهای متنوعی دارد. در این مقاله با انواع آن آشنا شده و نحوه ساخت آن را آموزش میدهیم.
معنی اینفوگرافیک چیست؟ در دنیای دیجیتالی امروز، این سوال به طور متداول پرسیده میشود. اما واقعا اینفوگرافیک (infographic) چیست؟ اینفوگرافیک یک تصویر بصری ثابت یا متحرک است که به وسیله آن میتوان به سرعت، به صورت ساده و جذاب، اطلاعات را به مخاطبان منتقل کرد. انواع مختلفی از اینفوگرافیک وجود دارد که بر اساس هدف ساختاردهی میشوند. کاربردهای اینفوگرافیک شامل آموزش، برندسازی، انتقال سریع اطلاعات، جمعآوری دادههای آماری و مقایسه اطلاعات است.
امروزه، اینفوگرافیکها برای آموزش و برندسازی به طور گستردهای استفاده میشوند. نوع متحرک، نقشهای، نمودارها، رزومه، لیست و… از انواع مختلف اینفوگرافیک هستند. عموما از نرمافزارهای ساخت اینفوگرافیک استفاده میشود، اما میتوان با استفاده از گوشی نیز اینفوگرافیک ساخت. البته این روش بیشتر برای ساخت محتوای سادهتر مانند تصاویر شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. در این آموزش میگوییم اینفوگرافیک چیست و کاربردهای آن توضیح را توضیح میدهیم و سپس نکات مهم در ساخت اینفوگرافیک بررسی میشود پس با ما همراه باشید.
سرفصل مطالب ارائه شده:
- اینفوگرافیک چیست؟
- کاربرد اینفوگرافیک چیست؟
- تاریخچه ایجاد اینفوگرافیک
- چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟
- انواع اینفوگرافیک چیست؟
- نکات کلیدی برای طراحی اینفوگرافیک
- سوالات متداول درباره اینفوگرافیک
اینفوگرافیک چیست؟
اطلاعات جالبی است که باید بدانید که واژه “اینفوگرافیک” یک ترکیب از دو کلمه “اطلاعات” و “گرافیک” است. اینفوگرافیک شامل متون، تصاویر، المانهای گرافیکی و سایر عناصر است که یک نمایش کلی از موضوع مورد نظر را به تصویر میکشانند و به مخاطب قابلیت درک سریع اطلاعات را به ارمغان میآورند. در ساخت اینفوگرافیک، تلاش میشود تا از تصاویر جذاب و چشم نواز و همچنین رنگهای زیبا استفاده شود. در دنیای امروز با گسترش روزافزون وب و افزایش تعداد محتواها، اینفوگرافیک به عنوان یک ابزار ارزشمند و متمایز در برقراری ارتباط بصری با مخاطب و همچنین برای سبقت از رقبا شناخته شده است.
اینفوگرافیک چیست؟ به سادگی میتوان گفت که اینفوگرافیک شامل تصاویر، نمودارها و دیاگرامهایی است که بصری ارائه شده و هدف آن، ارائه اطلاعات به مخاطب به صورت جذاب و سریع است. سرعت درک اطلاعات در اینفوگرافیک نسبت به یک متن ساده بسیار بالاتر است و از آنجایی که اینفوگرافیک به صورت بصری است، برای مخاطب نیز جذاب تر است. در مقالات، استفاده از اینفوگرافیک پیشنهاد میشود، چرا که قدرت درک را افزایش میدهد. اینفوگرافیک ها بهترین نوع ساختار برای داستان سازی، استفاده در شبکههای اجتماعی و آموزشهای کوتاه هستند.
در تصویر زیر، یک نمونه ساده اینفوگرافیک را میبینیم که با ابزار draw.io طراحی شده است.
کاربرد اینفوگرافیک چیست؟
همانطور که پیشتر گفته شد، اینفوگرافیک برای انتقال سریع و کامل اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد و کاربردهای مختلفی دارد، به عنوان مثال:
- بهبود آموزش و یادگیری در مدارس
- به اشتراک گذاری تجربیات و سوابق کاری
- ساخت برند و جذب مخاطبان
- آموزش و افزایش فروش در شبکههای اجتماعی
- جذب کاربران در فضای وب
- افزایش سرعت انتقال اطلاعات به مخاطبین
- و غیره.
همیشه تصاویر مفاهیم را بهتر انتقال میدهند برای استفاده بهینه تصاویر در سایتتان باید حجم آنها را کم کنید تا تاثیر بهتری در سایت شما داشته باشند. بهتر است با افزونههای وردپرسی آنها را بهینه کنید.
تاریخچه ایجاد اینفوگرافیک
ممکن است شما پرسیده باشید که ایده اینفوگرافیک از کجا آمده و تاریخچه آن به کجا برمیگردد. اگر به تاریخ نیاکان خودمان برگردیم، متوجه میشویم که تصاویری با مفهومهای مبهم بر روی سنگها، غارها و کتیبهها طراحی شدهاند. میتوان گفت که تمام این نقاشیها اولین اینفوگرافیکهای تاریخ بودهاند. جالب است بدانید تصاویری از ۳۷ هزار سال پیش وجود دارد که فوران یک آتشفشان را نشان میدهند و از اولین نمونههای اینفوگرافیک بشری هستند. پس از آن، نقشهها به وجود آمدند و از تصاویر برای انتقال سریع و جذاب اطلاعات کمک گرفته شد. از قرن ۱۸ به بعد، آمار و ارقام و اطلاعات به شیوههای مختلف بصری ترسیم شدند و به تدریج به شکل امروزی تکامل یافتند و تقریباً فراگیر شدند.
اینفوگرافی کاربردهای متنوعی دارد مثلا در طراحی سایت یا در سوشال برای معرفی بهتر شما استفاده شده و برای توضیح محصولات به کار میرود. اگر کار راحی سایت انجام میدهید ممکن است حذف پس زمینه عکس نیز به کار شما بیاید.
چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟
برای ساخت یک اینفوگرافیک، ابتدا نیاز دارید به یک مجموعه دادههای کیفی. سپس باید روشی را برای نمایش این دادهها به صورت تصویری انتخاب کنید که علاوه بر جذابیت ظاهری، پربار و مفید باشد. برای این کار باید روی محتوای اینفوگرافیک خود کار کنید و اطلاعات کلیدی را برجسته کنید. برای مثال، شباهتها، تفاوتها، مزایا، معایب و دادههای مهم باید در محتوای تصویری شما قابل تشخیص باشد. در نهایت، با استفاده از ابزار گرافیکی، دادههای خود را به صورت تصویری طراحی کنید.
در حال حاضر ابزارهای گوناگونی برای ساخت اینفوگرافیک در دسترس قرار دارند. بین این ابزارها، فتوشاپ و Adobe Illustrator از جمله کارآمدترین نرم افزارها هستند. همچنین نرم افزارهای دیگری مانند پیکس آرت برای تلفن همراه نیز در نظر گرفته شدهاند که امکان طراحی تصاویر نسبتاً ساده را فراهم میکنند.
بعد از ساخت اینفو میتوانید با استفاده از ابزارهای آنلاین حجم تصاویر را کم کنید. برای کاهش حجم عکس آنلاین از ابزارهایی مانند Tiny PNG استفاده کنید.
انواع اینفوگرافیک چیست؟
شاید بهترین پرسشی که در ذهن شما مطرح شده باشد، این باشد که چگونه میتوانید اینفوگرافیکی را طراحی کنید و انواع اینفوگرافیک چیست؟ چگونه میتوانید اطلاعات را به شکل مناسبی در کنار هم قرار دهید و از چه ساختاری برای نمایش آنها استفاده کنید؟
قبل از شروع به طراحی اینفوگرافیک، نکتهای بسیار مهم است که باید در نظر داشته باشید و آن این است که کدام نوع از اینفوگرافیک برای شما مناسبتر و موثرتر خواهد بود؟ همچنین، میتوانید با ترکیب انواع مختلف اینفوگرافیکها، جذابیت و تاثیرگذاری آنها را بیشتر کنید.
✔️ اینفوگرافیک دیداری یا بصری
✔️ اینفوگرافیک لیستی
✔️ اینفوگرافیک نقشه
✔️ اینفوگرافیک مقایسهای
✔️ فلوچارت
✔️ اینفوگرافیک رزومه
✔️ گیفوگرافیک یا اینفوگرافیک های متحرک
1. اینفوگرافیک بصری: این نوع از اینفوگرافیکها بسیار جذاب و محبوب هستند و در شبکههای اجتماعی و آموزشی بسیار دیده میشوند. با استفاده از تصاویر و شکلهای مختلف، مخاطبان را به خود جذب میکنند و احتمال اشتراک گذاری آنها بیشتر میشود.
2. اینفوگرافیک لیستی: اگر محتوای شما شامل چندین مرحله و مراحل مختلف است، میتوانید از این نوع از اینفوگرافیک استفاده کنید. با استفاده از شکلها و علائم مختلف، مراحل مختلف کار را به خواننده نشان میدهید و این به وی کمک میکند تا به راحتی درک کند.
3. اینفوگرافیک نقشه: این نوع از اینفوگرافیکها برای نمایش موقعیتهای جغرافیایی و اطلاعات مکانی بسیار کاربردی است. معمولا در طراحی نقشههای سفر استفاده میشود و به خواننده کمک میکند تا به راحتی مکانهای مختلف را درک کند.
4. اینفوگرافیک مقایسهای: این نوع از اینفوگرافیکها برای مقایسه اطلاعات مختلف کاربرد دارند. با استفاده از شکلها و نمادها، میتوانید تفاوتها و شباهتها، مزایا و معایب آیتمهای مختلف را به خواننده نشان دهید. این نوع از اینفوگرافیکها به خواننده کمک میکند تا به راحتی درک کند که آیتمی که انتخاب میکند، بهترین گزینه است یا خیر.
5- فلوچارت: فلوچارت، یکی از انواع اینفوگرافیک است که به صورت نموداری، مراحل انجام یک کار یا رسیدن به یک نتیجه خاص را نمایش میدهد. در واقع، این نوع اینفوگرافیک مسیری از فعالیتهای کنار هم قرار داده شده است تا به دستاورد نهایی برسید. به عنوان مثال، میتوان مراحل نصب فتوشاپ را به صورت خانههای ساخته شده در یک جاده ترسیم کرد. هر کدام از این خانهها یکی از مراحل نصب هستند؛ بهعنوان مثال، خانه اول جاده، مرحله دانلود فایل نصبی فتوشاپ را نمایش میدهد و خانه دوم جاده، مرحله اکسترکت و شروع نصب را نشان میدهد. در نهایت، خانهای که در انتهای جاده قرار دارد، نصب کامل فتوشاپ است. در واقع، باید مثل بازی مار و پله، این جاده را طی کنید تا به نتیجه نهایی برسید.
6- اینفوگرافیک رزومه: امروزه برای ارائه رزومه، از اینفوگرافیکها استفاده میشود. با استفاده از این نوع اینفوگرافیک، میتوانید رزومه کاری، سوابق، تواناییها و مهارتها و اطلاعات شخصی خود را به صورت مختصر و مفید و چشمنواز ارائه کنید. این نوع اینفوگرافیک برای جمعآوری اطلاعات کارکنان در سازمانها بسیار کاربردی است.
7- گیفوگرافیک یا اینفوگرافیک های متحرک: گیفوگرافیک یک راه حل کم هزینه و جذاب برای جذب مخاطبان است. تا اینجا، به جذابیت های اینفوگرافیک و تاثیرگذاری آن پرداخته شد، اما اگر به دنبال یک راه حل کم هزینه و جذاب برای جذب مخاطبان هستید، پیشنهاد می شود که از گیفوگرافیک استفاده کنید. گیفوگرافیک، تصاویری متحرک به سبک اینفوگرافیک است که می تواند مخاطب را به خود جذب کند. در عین حال، زمان و هزینه ساخت گیفوگرافیک نسبت به انیمیشن ها بسیار کمتر است.
نکات کلیدی برای طراحی اینفوگرافیک
حالا که متوجه شدید اینفوگرافیک چیست و انواع آن کدامند، پس بیایید تا با مراحل ساخت اینفوگرافیک آشنا شوید. این بخش بیشتر مخصوص افرادی است که در زمینه طراحی تخصص زیادی ندارند. برای شروع، بهتر است چک لیست زیر را برای خودتان کامل کنید:
1. هدف اصلی اینفوگرافیکی که میسازید را مشخص کنید. این راهنمایی میدهد که با دیدن اینفوگرافیک، مخاطبان به کجا هدایت میشوند و چه اتفاقی برایشان ایجاد میشود.
2. توجه به مخاطبان: بررسی کنید که اینفوگرافیک شما برای چه کسانی مفید است. در طراحی اینفوگرافیک، به مخاطبان خود فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوای آن برای آنها مفید و کاربردی است.
3. گردآوری اطلاعات: برای ساخت اینفوگرافیک، بهتر است اطلاعات مفید و البته کاربردی را جمعآوری کنید.
4. انتخاب رنگ بندی: در انتخاب رنگها، بهتر است از رنگهای شاد و جذاب کمک گرفته شود و ۳ رنگ اصلی را مشخص کنید. به هر المان نیز رنگ خاصی نسبت دهید (مثلا تیترها سورمهای باشد).
5. مدیریت فضای خالی در اینفوگرافیک: در طراحی اینفوگرافیک، بهتر است از فضای خالی استفاده کنید و به تعادل در استفاده از فضا توجه کنید. همچنین از تصویرسازی افراطی خودداری کنید.
6. دقت در ابعاد اینفوگرافیک: اینفوگرافیک شما باید به گونهای طراحی شود که اولا در دستگاههای مختلف دچار افت کیفیت نشود و دوما بتوان از آن در موبایل
برای ساخت اینفوگرافیک قدرتمند، ساختاری را ایجاد کنید که شامل مقدمه، راهنما، بخش اصلی و پایان باشد. مانند یک آموزش سریع و خلاصه، با مقدمه مخاطب را آماده کنید و به محتوای اصلی بپردازید، در نهایت با یک پایان جذاب، همه چیز را جمع بندی کنید.
در صورت استفاده از منابع خاصی در پایان اینفوگرافیک، آن را اعلام کنید.
یکی از ستون های اصلی و اساسی ساخت اینفوگرافیک، ارائه جزئیات و نکات مهم است که می تواند به اشتراک گذاری محتوا توسط مخاطبین منجر شود.
توجه داشته باشید که نمی توانید تمام اطلاعات را در اینفوگرافیک قرار دهید، زیرا باعث شلوغی تصویر می شود. بهتر است کلیدی ترین و مهم ترین نکات را بیان کنید.
برای استفاده از رنگها در اینفوگرافیک، بهتر است از دایره طیف رنگی کمک بگیرید و تضادهای رنگی را در نظر داشته باشید تا جذابیت بیشتری به تصویر ببخشید. همچنین، بهتر است از رنگهای برندینگ خود در ساخت اینفوگرافیک استفاده کنید. در نظر داشته باشید که فضاهای سفید در اطراف و داخل تصویر نیز بسیار مهم هستند و باید به گونهای باشند که تعادل در تصویر حفظ شود. همچنین، باید چشم مخاطب را با استفاده از رنگها و المانهای مختلف در تصویر به چرخش در آورید و تمرکز و نگاه مخاطب را به یک قسمت از اینفوگرافیک معطوف نکنید.
در این مقاله گفتیم که اینفوگرافیک چیست؟ یک محتوای بصری جذاب میتواند در کوتاهترین زمان ممکن، آمار، ارقام، اطلاعات و … را به مخاطبان منتقل کند. از آنجایی که دادههای بصری جذاب، سریعتر و بهتر مخاطبان را به خود جذب میکنند، با استفاده از این نوع محتوا، تعامل بیشتری با مخاطبین برقرار میشود و احتمال اشتراک گذاری آن با افراد دیگر نیز بالاتر میرود. با توجه به رشد روزافزون دنیای وب و افزایش تولید محتوا، تصاویر جایگاه ویژهای را در میان مخاطبان پیدا کردهاند. افرادی که درک عمیقی از اینکه اینفوگرافیک چیست و انواع اینفوگرافیکها رسیدهاند، در این حوزه موفق خواهند بود.
سوالات متداول درباره اینفوگرافیک
- اینفوگرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟اینفوگرافیک یک محتوای بصری جذاب است که به واسطه آن میتوان آمار، ارقام، اطلاعات و … را در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب انتقال داد. این روش کاربردی برای به اشتراک گذاری دادههای پیچیده و کمک به تبدیل آنها به یک فرمت قابل درک و جذاب برای مخاطبین است.
- چگونه میتوان یک اینفوگرافیک جذاب و مؤثر طراحی کرد؟برای طراحی یک اینفوگرافیک جذاب و مؤثر، باید به نکات زیر توجه کرد:
- انتخاب یک موضوع مرتبط و جذاب
- جمعآوری دادههای قابل اطمینان و مرتبط
- ایجاد یک طرح گرافیکی منسجم و جذاب
- استفاده از تصاویر و نمودارها بهصورت مرتب و کارآمد
- استفاده از فونتهای خوانا و جذاب
- از چه نرمافزارها و ابزارهایی برای طراحی اینفوگرافیک استفاده میشود؟
برای ساخت اینفوگرافی آنلاین، میتوان از نرمافزارهای مختلفی مانند Adobe Illustrator، Canva، Piktochart و … استفاده کرد. همچنین، بسیاری از سایتهای آنلاین مانند https://www.appypie.com/ نیز ابزارهایی برای ایجاد اینفوگرافیک رایگان ارائه میدهند.
4. چگونه میتوان دادههای مورد نیاز برای ایجاد یک اینفوگرافیک را جمعآوری کرد؟
برای جمعآوری دادههای مورد نیاز برای طراحی یک اینفوگرافیک، میتوان از منابع مختلفی مانند سایتهای آماری، گزارشهای تحقیقاتی و دادههای داخلی شرکت استفاده کرد.
اگر سوال دیگر یا پیشنهادی در این خصوص دارید لطفا در دیدگاهها با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.